Mental Health Break #1 (Coffee, Driving, Healthy Food & Blue Sky)

Monday, November 30, 2020

 


Assalamualaikum

Hello!

it took me like almost one month gak untuk fikir nak update pasal apa dalam blog ni lol. I really love my blog & kalau boleh aku tak nak stop writing about things that I love so inshaallah aku akan try untuk update once a month hahaha pun boleh lah kan daripada lama tak update? 

siapa-siapa yang tengah buat online class tu mesti tahu betapa stressnya belajar online. aku pun tengah struggle sebenarnya. Kadang-kadang laptop ni boleh ada problem time saat-saat genting nak jawab soalan lecturer. I kenot go lah dengan masalah macam ni 😭😭 nasib baik gak lecturer jenis yang memahami.

but apa-apa pun, aku bersyukur sebab at least aku masih ada internet connection yang strong, boleh hantar assignments on time, boleh join online class tanpa ada sebarang masalah, alhamdulilah for that. and i know lecturers pun ramai yang struggle dengan situasi sekarang ni so lets hope and pray that everything will be back to normal secepat mungkin k? Fighting!

dengan bermulanya fasa online class ni, mental health aku pun dah start tak stabil hahaha. aku guarantee ramai yang macam ni jugak kan? assignments, forum, quiz semua bertimbun gais! bila kau dah habis satu kerja, tiba-tiba ada kerja baru yang kena buat HAHAHAHAH this.is.not.funny.AT.ALL

so minggu lepas, kitorang kena habiskan 3 assignments, 2 forum, and 1 quiz – within 1 week!!

nak tak nak kena gak habiskan. takkan lah nak protes kan? soooo, dalam 5 hari tu aku berjaya habiskan 4 kerja je. AND THEN, aku tiba-tiba teringat kata-kata lecturer aku "Reward yourself for the work you have done daily" (hampir macam ni lah ayat dia sebab aku tak ingat dah hahaha lol)

so yeah hari jumaat tu jugak aku plan nak bagi reward dekat diri sendiri plus nak clear kan kepala 

mental health break; 

Simply put, a mental health break is anything that allows you to step back, relax, and recharge your mind. Mental health breaks can look different for everyone, depending on what helps them feel the renewal they need. Some mental health breaks may only last for 10 minutes, while others may include a week-long vacation.

haaaaa gituuuu. Aku sejenis yang cepat stress. At first, aku plan nak tengok drama je. Tapi at the same time, aku tak nak hadap laptop so plan tu ditukar. Since the next day tu hari sabtu, so why not keluar je sebab dah lama tak drive sesorang, plus pkpb dekat kuching pun dah habis. 

so, let's start. shall we?

(gambar tak berapa elok sebab aku ss dari video, lupa nak ambil gmbar :')

Driving and blue sky

aku suka sangat driving sesorang sekarang ni. Dulu bukan main lagi asyik mengelak nak drive sebab asyik fikir benda yang bukan-bukan je. aku suka drive sesorang sebab nak memekak buat karaoke sendiri dalam kereta lmao. pastu sebab most of the songs that I like memang lirik ntah apa2 je. so better dengar sorang-sorang hahaha. 

ada siapa-siapa yang suka tengok langit & awan time tengah stress tak? 

High five sikit! bila mendongak atas je terus rasa bersyukur sebab dapat tengok keindahan yang Allah dah ciptakan untuk kita. Syukur alhamdulilah.


Driving Playlist

serious best gila drive pastu feeling2 sendiri dalam kereta. aku rasa happy and tenang sangat masa ni hahaha. Jalan jem pun aku tak merungut tauuu sebab terlampau happy sangat lol 😅😅


But first, COFFEE

benda ni wajib ya tak boleh skip hehe. last few weeks aku pergi dekat cafe Elementary Coffee Roaster and coffee diorang boleh tahan sedap! I usually singgah dekat the coffee factory je tapi I don't know why coffee diorang macam dah tak sedap. 

I was craving for something sweet, so instead of iced americano, aku pergi order iced hazelnut latte. I don't like hot coffees (sebab 100% takkan habis). I also bought two croissants, although aku tak berapa suka hahaha tapi since murah so beli je lah. 


Grocery shopping

grocery shopping is sooooooo therapeutic! especially if kau pergi sesorang sebab boleh spend lama sikit tengok and cari barang. kalau duit berkepuk-kepuk tu lagilahhhhhhh best HAHAHA

time ni my mom listkan barang-barang yang perlu dibeli thats why troli tu nampak penuh sikit.


Healthy Food

lepas balik aku sambung buat assignment and forum sebab tinggal sikit je lagi. But, time buat ni aku macam tak stress sangat dah. I was like so tenang and happy. Maybe sebab dah keluar hirup udara segar kot. 

petang tu pulak aku stop buat kerja & buat healthy wraps for myself. Actually, takdelah healthy sangat sebab aku tak jumpa wholemeal wrap so nak tak nak ambik je lah yang original punya haha

visual wrap aku tu memang nampak buruk ye tapi serious sedap. I'm not a fan of avocado sebab sebelum ni kalau makan mesti rasa nak muntah hahaha. Tiberr pulak boleh makan, hmm tak faham aku lol

however, a few hours lepas aku makan wrap tu aku pergi bantai makan doritos and aiskrim tealive BHAHAHAHA so takdelah healthy sangat lol



Planner

lepas makan tu aku sambung balik buat kerja dan alhamdulilah semua kerja aku dah siap! Dah tak perlu stress lagi untuk seminggu sebab minggu ni mid-sem break!! 

After that, before I end my night, aku update planner untuk minggu tu. Usually, aku akan taip dulu dalam notes hp then baru tengok balik and tulis dalam planner. 

activity macam ni pun therapeutic bagi aku. especially if kau tengok balik apa yang kau dah buat selama seminggu tu. 

sooo yeaaaa, tu je activity yang aku buat sepanjang mental health break day. and akan ada lebih banyak lagi post pasal ni soon, inshaallah. 

if you are feeling too stress with your works, online classes or anything, please take a break. You don't have to push yourself. Rehat selama 30 minit pun jadilah asalkan korang dapat clear kan segala benda yang ada dalam kepala tu. 

Go easy on yourself. Whatever you do today, let it be enough. Tak payah berlumba dengan orang. Know your limits. Inshaallah semoga segala urusan kita dipermudahkan, amin.







2 comments

  1. Thank you for writing this! Currently something is bugging my mind, but i don't know what. Something inside me feels empty and heavy. What i did was, today i walked around the hall at my uni alone and it helps a little

    ReplyDelete
  2. If I could drive (which I refused to due to past trauma), I'd love to drive alone too and blasting my favourite songs and I like you, I have a Driving Playlist (but diff name) too that I will listen every time we're on a road trip and I get to seat at the very back sorang2. Since I'm a night owl, I'd love a long drive to an unknown destination at night and that relieved my stress because we used to do that a lot masa my sister tak kahwin lagi. Pukul 2-3 pagi keluar merata and end up mesti makan dekat McD haha

    But I am thankful that I can't drive otherwise I would be so broke for going from cafes to cafes. I love your journal! And I see that SuperM photo hehe
    I need to journal more because I've been journaling on the small journal a lot than the A5 journal hahaha

    Did I ever mention how pretty your new blog template is? I love it!

    ReplyDelete